Işıltılı astronomi fotoğraflarında kendilerine pek yer bulamasalar da, bazen zoraki birkaç kelime ile geçiştirilseler de, cüce galaksiler evrendeki en yaygın galaksi (gökada) türü.

Yüzlerce milyar yıldız içeren Samanyolu, Andromeda gibi şaşalı dev spiral galaksilerin aksine, oldukça küçük ve mütevazı olup kendi yağlarıyla kavrulan mahallenin uslu çocukları onlar.

Gökadalarla ilgili genel kapsamlı bilgi için şu yazımızı okuyabilirsiniz.

Cüce galaksilerin çoğunluğu, büyük galaksilerden farklı olarak düzensiz biçimde, bazıları ise eliptik yapıdalar ve büyüklüklerine göre, 1-5 milyon ile 10-15 milyar arasında yıldız içeriyorlar.

Sadece bizim içinde bulunduğumuz Samanyolu galaksisinin yakın çevresinde 10’un üzerinde cüce gökada yer alıyor. Hatta bunlar arasında yer alan büyük ve küçük Magellan Bulutu isimli iki cüce gökada (güney yarımküre ülkelerinden) rahatlıkla çıplak gözle görülebiliyor. Buradan görebileceğiniz yerel galaksi kümemizde ise 40 civarında cüce galaksi bulunuyor.

Görebildiğimiz evrendeki cüce galaksi sayısının 7-8 trilyon kadar olduğu tahmin ediliyor. Büyük galaksilerin sayısı ise, yine tahminen 300-350 milyar kadar. Yani, ne kadar küçüksen, evrende sayıca o kadar çok oluyorsun (Yıldızların boyutları ve bulunma oranlarıyla ilgili bu yazımıza bakabilirsiniz).

Üstelik cüce galaksiler, en üstteki kapak fotoğrafında görüldüğü gibi, gerektiğinde gayet fotojenik olabiliyorlar. Dostlarım, cüce galaksileri seviniz, sevdiriniz…