Dış Uzay Tüm Yazılar

Andromeda ve Samanyolu’nun Çarpışması

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Milyonlarca yıl içinde gerçekleşmeyecek olsa da Andromeda Galaksisi ile çarpışma rotasındayız. Bu çarpışma gerçekleştiğinde galaksimizin sonu ne olacak? İnsanlar o zamana kadar galaksimizin ötesine nasıl yolculuk yapacaklarını çözmüş olacaklar mı?

Andromeda galaksisi Andromeda takımyıldızında bulunan, Dünya’dan yaklaşık olarak 2.5 milyon ışık yılı uzaklıkta olan spiral bir galaksidir. Genellikle Büyük Andromeda Nebulası olarak anılır, aynı zamanda Messier 31, M31, NGC 224 olarak da bilinir. Andromeda Galaksisi galaksimize en yakın spiral galaksidir fakat en yakın galaksi değildir.

Andromeda Galaksisi Samanyolu Galaksisi’ne saniyede yaklaşık olarak 68 mille yaklaşıyor (saniyede 110 kilometre). Güneşimize de bağıntılı bir şekilde saniyede yaklaşık 190 mille yaklaştığı ölçülmüştür. Bu durum Andromedayı gözlemlediğimiz, ışığı maviye kayan birkaç galaksiden biri yapıyor.

Andromedanın teğetsel ya da yüzeysel kısımlarının hızı , galaksinin yaklaşma hızından çok daha küçüktür ve bundan dolayı Samanyolu ile direk olarak yaklaşık 4 milyar yıl içinde çarpışması bekleniyor.

Çarpışmanın olası simülasyonu videodan izlenebilir.

Bu çarpışmanın muhtemel sonucu galaksilerin birleşip dev eliptik bir galaksi oluşturması ya da muhtemelen geniş diskli bir galaksi oluşturmasıdır. Böyle olaylar galaksi gruplarında bulunan galaksiler arasında sıkça olmaktadır. Dünyanın ve Güneş sisteminin çarpışmadan sonraki kaderi şimdilik bilinmemektedir. Galaksiler birleşmeden önce, Güneş Sisteminin Samanyolu’ndan çıkması ya da M31’e katılması gibi küçük bir ihtimal var.

Eski bulgular Samanyolunun daha fazla kara madde ve kütle içerdiğini önerse de, Andromeda Galaksisi büyük bir ihtimalle Yerel Grup içinde kütlesi en fazla olan galaksidir. 2006 da Spitzer Uzay Teleskobundan yapılan gözlemler M31’in 1 trilyon yıldız içerdiğini açığa çıkardı: yani, 200-400 milyar yıldız içerdiği tahmin edilen Samanyolundan en az 2 kat daha fazla sayıda yıldız içermektedir.

Andromeda Galaksisi 3.4 kadirle Messier nesnelerinin en parlaklarından biridir. Bu da onu aysız gecelerde orta bir ışık kirliliğinde bile çıplak gözle gözlemlenebilir yapmaktadır. Gökyüzünde dolunaydan 6 kat kadar geniş alan kaplamasına rağmen, sadece daha parlak olan merkez bölgesi çıplak göze, dürbünlere ya da küçük teleskoplara görünebilir.

Çeviren: Harun Arpa