Popüler Bilim Tüm Yazılar

Ay İllüzyonu: Ufukta Neden Daha Büyük Görünür?

Hazırlayan: Ögetay Kayalı

Ay’ın ufka yakın olduğu zamanlarda büyük görünmesi hepimiz dahil birçok bilim insanının da ilgisini çeken bir konu. Daha önce muhakkak “Ay bugün çok büyük görünüyordu” cümlesini duymuşsunuzdur. Evet Ay bazen gerçekten de daha büyük görünür, fakat ufka yakın olduğunda büyük görünmesinin başka sebepleri var. Bu duruma Ay İllüzyonu (Yanılgısı) adını veriyoruz.

Ay Gerçekte Ne Zaman Büyük Görünür?

Ay, diğer tüm gök cisimleri gibi eliptik bir yörüngede dolanır. Dolayısıyla bazen Dünya’ya yakın, bazen ise daha uzak olur. Bu da Ay’ın bazen gerçekten olduğundan daha büyük görünmesine sebep olur. Fakat bu farkı fark etmek oldukça keskin bir göz ile bolca tecrübe gerektirecek kadar azdır. Her ne kadar büyük bir fark gibi görünse de 4 yaydakikalık fark, 1 derecenin 15’te 1’i kadardır. (Gökyüzüne baş parmağınızı uzatın, bu yaklaşık 1 derecedir. Aradaki değişim bunun 15’te 1’i kadardır).

Ay'ı en yakın(yerberi) ile en uzak(yeröte) konumları arasında görünen boyut farkı. Fotoğraf: Anthony Ayiomamitis Kaynak: http://www.bulutsu.org/ggg/?gun=071025

Ay’ı en yakın(yerberi) ile en uzak(yeröte) konumları arasında görünen boyut farkı. Fotoğraf: Anthony Ayiomamitis
Kaynak: http://www.bulutsu.org/ggg/?gun=071025

Ay her ne kadar gece boyunca doğup batarken yörüngesi üzerinde bize yakınlaşabiliyor olsa da bu fark edilebilir miktarda değildir. Dolayısıyla başka açıklamalar aramak zorundayız.

Makalenin devamını rasyonalist.org sitesindeki bu linkten okuyabilirsiniz.

Ege Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri öğrencisi. Çoğunlukla yıldız astrofiziği ile fizik ve matematiğin gündelik yaşantıdaki rolü üzerine yazıyor. Alanı dışında amatör olarak fotoğrafçılık, resim, programlama, mekanik, elektronik ve biyokimya ile ilgileniyor. Kozmik Anafor’dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.