Dış Uzay Tüm Yazılar

Cüce Galaksiler: Evrenin Sokak Çocukları

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Işıltılı astronomi fotoğraflarında kendilerine pek yer bulamasalar da, bazen zoraki birkaç kelime ile geçiştirilseler de, cüce galaksiler evrendeki en yaygın galaksi (gökada) türü. Gökadalarla ilgili genel bir bilgi için şu yazımızı okuyabilirsiniz.

Yüzlerce milyar yıldız içeren Samanyolu, Andromeda gibi şaşalı dev spiral galaksilerin aksine, oldukça küçük ve mütevazı olup kendi yağlarıyla kavrulan mahallenin uslu çocukları onlar.

Çoğunluğu, büyük galaksilerden farklı olarak düzensiz biçimde, bazıları ise eliptik yapıdalar ve büyüklüklerine göre, 1-5 milyon ile 10-15 milyar arasında yıldız içeriyorlar. Sadece bizim içinde bulunduğumuz Samanyolu’nun çevresinde 10’un üzerinde cüce gökada yer alıyor. Hatta bunlar arasında yer alan büyük ve küçük Magellan Bulutu isimli iki cüce gökada rahatlıkla çıplak gözle görülebiliyor. Buradan görebileceğiniz yerel galaksi kümemizde ise 40 civarında cüce galaksi bulunuyor.

Görebildiğimiz evrendeki cüce galaksi sayısının 7-8 trilyon kadar olduğu tahmin ediliyor. Büyük galaksilerin sayısı ise, yine tahminen 300-350 milyar kadar. Yani, ne kadar küçüksen, evrende sayıca o kadar çok oluyorsun. (Yıldızların boyutları ve bulunma oranlarıyla ilgili bu yazımıza bakabilirsiniz)