Dış Uzay Tüm Yazılar

Gelecekteki Komşu Yıldızımız: Gliese 710

Hazırlayan: Zafer Emecan

Üstte yakışıklı bir fotoğrafını gördüğünüz yıldız, şu an bize 64 ışık yılı uzaktaki yıldız, yaklaşık 1.5 milyon yıl sonra Güneş’e en yakın yıldız olacak. Hatta gökbilim ölçüleriyle; neredeyse “burnumuzun dibine” kadar yaklaşacak diyebiliriz.

Galaksimiz Samanyolu’nun bulunduğumuz bölgesinde ve sarmal kolların genelinde, yıldız sistemleri arasındaki mesafe oldukça büyük; ortalama 4 ışık yılı kadardır. Ancak bu durum, yıldızların zaman zaman birbirleriyle yakınlaşmadıkları anlamına gelmez. Samanyolu çevresindeki yüz milyonlarca yıl süren yörüngeleri boyunca yıldızlar birbirlerine zaman zaman yaklaşıp, zaman zaman uzaklaşırlar.

Güneş’in %60’ı kadar bir kütleye ve yüzde 1 aydınlatma gücüne sahip olan Gliese 710 yıldızı, kendisini Güneş sistemimize yaklaşık 1 ışık yılı kadar yakınlaştıracak bir yörünge izliyor. Evrensel ölçülere göre çok da uzak diyemeyeceğimiz, yakın bir gelecek sayılan 1.5 milyon yıl sonra, Gliese 710 gökyüzünde yaklaşık Ay kadar parlak (tabii Ay gibi büyük görünmeyecek) bir yıldız haline gelecek. Zihninizde, Venüs‘ten daha parlak ve geceleri yeryüzünü azda olsa aydınlatabilen bir yıldız gibi hayal edebilirsiniz.

1045089_299753000171186_1818876405_n

Güneş’in Samanyolu’nda bulunduğu yer, yakın çevresindeki yıldızlar ve hareket yönü.

“Şu anda” bizden 64 ışık yılı uzaktaki bu K sınıfı turuncu yıldızın bize bu kadar yakınlaşması, elbette Oort Bulutu üzerinde bazı bozucu etkilere yol açabilir. Çünkü hem yıldızın kendisi, hem de çevresinde dolanan olası gezegenler, asteroidler ve asteroid kuşakları Güneş Sistemi’ni çevreleyen Oort Bulutu ile iç içe geçecek.

Bölgede bulunan çok sayıda kuyruklu yıldızın Güneş sisteminin iç kesimlerine doğru hareket etmesi olası. Bu da, birkaç milyon yıl sonra bizim bulunduğumuz iç Güneş sistemine doğru bir kuyruklu yıldız akınına, yani Dünya (aslında bizler) için bir tehlikeye neden olabilir.

4.5 milyar yıllık ömrü boyunca gezegenimiz bu türden meteor ve kuyrukluyıldız yağmurlarına defalarca uğramış, yaşam bu yıkıcı etkiler nedeniyle tekrar tekrar şekillenmek zorunda kalmıştır. Açıkcası Dünya için sıradan, ama üzerindeki yaşam için bol maceralı bir deneyim olacak Gliese 710 ile yaşayacağımız komşuluk ilişkisi…