Güneş Güneş Sistemi Tüm Yazılar

Güneş Sistemi Nasıl Oluştu?

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Bugünkü bilgilerimize göre, Güneş Sistemi veya diğer yıldız sistemlerinin olası oluşum senaryosu özetle şöyle birşey:

1) Yıldızlararası gaz ve toz, nebula denilen yapılarda
kütleçekimsel etkilerle, örneğin bir süpernova patlamasının rüzgarı, yakından geçen bir yıldız veya galaksi, ya da kendi içindeki devinim sonucu sıkışmaya başlar.

2) Sıkışmaya başlayan, yaklaşık %98’ini helyum ve hidrojenin oluşturduğu gaz ve toz merkezde yoğunlaştıkça kütleçekim gücü de artar. Bunun sonucunda, spiraller çizerek merkez bölgeye düşmeye başlayan dış kısımdaki toz ve gazlar, bir yıldız oluşum diski meydana getirir

3) Merkezde kalan madde, kütleçekim etkisiyle öyle bir noktaya kadar sıkışır ve ısınır ki, sonunda hidrojen atomları nükleer füzyon yoluyla birleşerek enerji üretmeye başlar. Böylelikle merkezde bir yıldız oluşur. Bu arada yıldız oluşum diskinin kalan bölgelerinde daha küçük ölçekte madde topakları oluşmaya başlamıştır. (Yıldız oluşumunu tam olarak anlamak için sitemizde “yıldızları anlamak” şeklinde arama yaptırıp, ilgili 17 bölümlük yazı dizimizin tümünü okuyabilirsiniz.)

4) Disk üzerindeki, kütleçekimsel olarak bir araya gelen gaz ve toz birleşerek daha büyük yapılar (gezegencikler) oluşturmaya başlarlar. Her oluşan gezegencik çevresindeki gaz, toz ve küçük meteoritleri yutarak büyümesini sürdürür. Bu gezegencikler, daha büyük gezegencikler tarafından yutulup nihayetinde büyük gezegenleri oluşturur.

5) Yüz milyonlarca yıl sonra merkezdeki yıldızın rüzgarlarıyla yıldız oluşum diskini oluşturan gaz ve toz dağılır. Gezegenler de bu süre içinde, yörüngelerinde bulunan her şeyi yutarak kalıcı büyüklüklerine ulaşır.

Güneş sistemi’nin oluşumu hakkında çok daha detaylı bilgi alabilmek için şu üç makalemizi okumanızı tavsiye ederiz:

Güneş Sistemi Teorileri 1Güneş Sistemi Teorileri 2 • Güneş Sistemi Teorileri 3