Dış Uzay Tüm Yazılar

Hoag Cismi (Halka Galaksisi)

Her ne kadar alışıldık bir görünüme sahip olmasa da; bu gördüğünüz fotoğraf bir galaksiye ait.

“Hoag Cismi” olarak da isimlendirilen halka biçimli bu galaksi, bildiğimiz spiral veya eliptik galaksilerden farklı olarak; merkezde bir çekirdek ve çekirdeğin çevresinde halka biçiminde bir gaz, toz ve yıldız diski ile çevrili. Bizden yaklaşık 600 milyon ışık yılı uzakta yer alan bu “yıldız adası”nın, nasıl olup da böyle bir şekil aldığı hakkında şu an için net bir bilgimiz yok.

Yine de, gök bilimciler böylesi halka biçimli galaksilerin oluşumunu gökada birleşmelerine bağlıyorlar. Daha küçük bir gökada, böylesi büyük bir galaksi ile birleşirken bazen yığılma diski denilen biçimde gökada merkezi etrafında bir halka yapısı meydana getirebiliyor.

Galaksinin merkez bölgesi, sarı rengini veren yaşlı yıldızlardan oluşurken, çevresindeki halka genç mavi yıldızlar içeriyor ve burada yeni yıldız oluşumu yoğun bir şekilde devam ediyor. Hoag Cismi’nin büyüklüğü ise bizim Samanyolu’muzdan biraz daha fazla. Yani en az 100 bin ışık yılı çapında ve yüz milyarlarca yıldız içeriyor diyebiliriz.

ringam2_hst

Halkalı bir biçim almış başka bir gökada: AM 0644-741. Fotoğraf, Hubble Uzay Teleskobu tarafından alınmış. 150 bin ışık yılı çapa sahip olan bu galaksi, bizden 300 milyon ışık yılı uzakta yer alıyor.

Tabii, bu gökada “eşsiz” değil. Evrende ona benzeyen başka galaksiler de keşfedildi. Ama, şu ana kadar keşfedebildiklerimiz arasında en “muntazam” halkaya sahip olan budur diyebiliriz.