Amatör Astronomi Tüm Yazılar

İkizler Göktaşı Yağmuru (7-17 Aralık)

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Her yıl 7-17 Aralık tarihleri arasında gerçekleşen İkizler Göktaşı Yağmuru, 13’ü 14’e bağlayan gece zirve yapacak. Perseid Göktaşı Yağmuru’ndan sonra yılın en iyi ikinci göktaşı yağmuru olacak olan İkizler Göktaşı Yağmuru sırasında ışık kirliliği olmayan bir yerde saatte 50 ile 100 adet meteor görmeniz mümkün. Gözlem için dürbüne, teleskoba ya da başka bir tür astronomik ekipmana ihtiyacımız yok. Bu gece gözlerimiz, yegane gözlem araçlarımız olacak.

Nereye, Ne Zaman Bakmam Gerek?

İkizler Göktaşı Yağmuru’nun saçılım noktası tahmin edebileceğiniz üzere gökyüzünde İkizler Takımyıldızı’nın bulunduğu bölge. Saat 21.00 sularında doğu ufkunda yükselmeye başlayacak olan İkizler Takımyıldızı’nın en parlak yıldızları olan Polluks ve Kastor’u, yine doğu ufkunda üst üste dizili belirgin üç yıldızıyla hemen tanıyabileceğiniz Avcı Takımyıldızı’nın batısında görebilirsiniz. İkizler Takımyıldızı’nı seçemeyecek olsanız dahi, saat 21.00’den sonra doğu ufkuna bakmanız yeterli olacaktır. Çünkü göktaşı yağmurlarının belirli saçılım noktaları bulunsa bile, gökyüzünün her bir yönünde görülebilirler.

13 Aralık tarihinde gece yarısından sonra Türkiye genelinde gökyüzünün yaklaşık görünümü.

13 Aralık tarihinde gece yarısından sonra, Türkiye genelinde gökyüzünün doğu yönünde yaklaşık görünümü.

Bu Kadar Toz Toprak Nereden Geliyor?

Çoğu göktaşı yağmurunun aksine İkizler Göktaşı Yağmuru’na sebep olan şey bir kuyrukluyıldız değil. Başımıza taş yağdıran cisim, 3200 Phaethon adına bir asteroid. Dünyamızın yörüngesi 3200 Phaethon’un yörüngesiyle kesişince, asteroitin ardında bıraktığı irili ufaklı toz parçacıkları atmosferimize giriyor.

3200 Phaethon asteroidinin yörüngesi.

En sağlıklı gözlemi gerçekleştirmek ve daha fazla meteor görmek için şehrin ışık kirliliğinden uzak, yıldızları rahat seçebileceğiniz bir yerde, gece yarısından sonra saat 02:00 gibi gökyüzüne bakmanızı tavsiye ediyoruz. 17 Aralık’a kadar azalarak devam edecek göktaşı yağmurunu 13 Aralık gecesi en yoğun biçimde gözleyebileceğinizi yeniden hatırlatarak, tüm gözlemcilere bol şans diliyoruz.

Kemal Cihat Toprakçı

En üstteki ana Görsel: 2013 Geminids over South Dakota – © Mike Berenson

teleskoplar-2254-2-meade

Amacınıza en uygun ve en kaliteli teleskop ya da dürbünü, en uygun fiyata sadece Gökbilim Dükkanı‘nda bulabilir, satın alma ve kullanım sürecinde her zaman bize danışabilirsiniz.
GÖKBİLİM DÜKKANI’NA GİT

Kemal Cihat Toprakçı

Akdeniz Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisidir.

Karaman doğumlu olup, astronomiye küçük yaşlardan beri ilgi duyan yazarın bugüne kadar Türkiye'nin pek çok bilim-astronomi portalında yazı ve makaleleri yayınlanmıştır. Ayrıca yazarın, Shumen Üniversitesi'nde görev yapan Dr. Sunay Ibryamov tarafından çevirisi yapılarak Bulgaristan astronomi gazetesine kazandırılmış bir yazısı da bulunmaktadır. Kozmik Anafor'dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.