Fizik / Astrofizik Tüm Yazılar

Kararan Evren

Evrenin herhangi bir zamanında yaşamayı seçme özgürlüğünüz olsaydı, hangi zaman dilimini seçerdiniz? Her ne kadar bir yaşamın oluşabilmesi imkansız gözükse de, ”evrenin ilk anlarında, büyük patlama zamanlarında” diyebilirsiniz. Belki de Dünya’nın oluşumuna tanıklık etmek için 6 milyar yıl öncesinde bir zamanı tercih edebilirsiniz. Ancak bizlerden küçük bir tavsiye; Eğer bir gün böyle bir seçim hakkına sahip olursanız, evrenin gerçekten ileri zamanlarında nasıl olacağını merak edip, örneğin 100 milyar yıl sonrasını seçmeyin. Çünkü astronomlara göre çok uzak bir gelecekte evren karanlık, boş ve sıkıcı olacak.

Astronomlar bu sonuca geçtiğimiz haftalarda GAMA projesi kapsamında Dünya’nın en büyük teleskoplarını uzayın geniş bir alanı boyunca 200.000’den fazla galaksiyi inceleyerek ulaştılar. Araştırma boyunca galaksilerin yaydığı ışıktan 21 farklı dalgaboyu incelendi. Astronomlar topladıkları verilerle yıldızların ve galaksilerin milyonlarca yıl önce ne kadar enerji yaydıklarını hesaplayıp bugünün verileri ile karşılaştırdılar.

Elde edilen sonuca göre incelenen galaksilerin bugün ürettikleri enerji, 2 milyar yıl önce ürettiklerinin yaklaşık yarısı kadar. Diğer bir deyişle galaksilerin ürettiği enerji, tıpkı bir insanın yaşlanmasında olduğu üzere yavaş yavaş azalıyor. Evren soğuyor, kararıyor ve gittikçe daha çok ”soluyor”. Örneğin, evrende doğan yıldızlara oranla daha fazla yıldız ölüyor. Gelecekte evren genişlemeye devam ettikçe, evrendeki tüm cisimler birbirlerinden uzaklaşacak. Bu yüzden yıldızlar öldükçe ortaya çıkacak olan ışık, uzayda daha geniş bir alan boyunca yayılacağından evren de gittikçe daha fazla kararacak.

Araştırma sonucunda elde edilen tüm bu bulgular büyük bir sürpriz olmadı. Çünkü biliminsanları yıllardır evrenin soğuyup, kararmakta olduğunu düşünüyorlardı. GAMA projesi sayesinde elde edilen verilerle birlikte evrenin gerçekten gelecekte boş ve sıkıcı olacağının da elle tutulur verilerine kavuşmuş olduk.

Aslında tüm bu veriler, birkaç hafta önce paylaşmış olduğumuz Lawrance M. Krauss’un sözlerinde ne kadar haklı olduğunu yeniden akıllarımıza getirdi:

LawrenceKrauss2

Kaynak

Kemal Cihat Toprakçı

Akdeniz Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisidir.

Karaman doğumlu olup, astronomiye küçük yaşlardan beri ilgi duyan yazarın bugüne kadar Türkiye’nin pek çok bilim-astronomi portalında yazı ve makaleleri yayınlanmıştır. Ayrıca yazarın, Shumen Üniversitesi’nde görev yapan Dr. Sunay Ibryamov tarafından çevirisi yapılarak Bulgaristan astronomi gazetesine kazandırılmış bir yazısı da bulunmaktadır. Kozmik Anafor’dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.