Dış Uzay Tüm Yazılar

Kepler 56: Garip Bir Sistem

Hazırlayan: Ögetay Kayalı
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Bizden yaklaşık 2.800 ışık yılı uzaklıkta, Güneş’ten biraz daha fazla kütleye sahip bir yıldız bulunuyor. Kepler 56… Bu yıldızın 2012 yılında iki tane keşfedilmiş gezegeni bulunuyor. Birisi Neptün boyutlarında iken, diğeri ise Satürn boyutlarında. Kepler-56’ya uzaklıkları ise 0,1 AB ile 0,16 AB kadar. (1 AB = Güneş Dünya arası mesafe)

Bu sistemi özel kılan şey ise, gezegenlerin oldukça ilginç bir davranış sergilemesi. Normalde bir yıldız sistemi oluşurken disk şeklinde bir yapı gözlenir. Bu durum, temelde merkezkaç etkisinin sebep olduğu doğal bir sonuçtur. Dolayısıyla gezegenler yıldızının ekvator düzlemi ile aşağı yukarı aynı düzlem etrafında dolanırlar. Kepler 56 sistemi hariç.

Kepler 56

Kepler 56 sisteminde keşfedilen iç gezegenlerin yıldızın eksen eğimine göre dönüş yörüngeleri.

Kepler 56’nın keşfedilen iki gezegeni de oldukça aykırı bir yörünge eğikliğine sahip. Yıldızları olan Kepler 56’nın etrafında tam 45 derecelik bir açı ile dolanıyorlar! Üstelik yalnızca biri değil, ikisi de. Elbette normal koşullarda böyle bir şey olmaması gerekiyor. Bu da akla nasıl öyle bir durumun olabileceği düşüncelerini getiriyor. Eğer tek bir gezegende bu durum olsaydı, çarpışma gibi bir durumla açıklamak kolay olurdu. Fakat burada belli ki farklı bir şeyler dönüyor.

Güneş Sistemi’nin eski üyelerinden biri olan Plüton‘nun çıkarılma sebeplerinden biri de 17 derecelik aykırı yörüngesi idi.

Araştırmayı yapan ekip bu sebeple sistemin Jüpiter’den 3,3 kat daha fazla kütleye sahip 2 AB birim uzaklıkta dolanan üçüncü bir bileşene sahip olması gerektiğini düşünüyor. Fakat bu gezegen henüz bulunamadı.

Kaynak & Görsel

teleskoplar-2254-2-meade

Amacınıza en uygun ve en kaliteli teleskop ya da dürbünü, en uygun fiyata sadece Gökbilim Dükkanı‘nda bulabilir, satın alma ve kullanım sürecinde her zaman bize danışabilirsiniz
GÖKBİLİM DÜKKANI’NA GİT

Ege Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri öğrencisi. Çoğunlukla yıldız astrofiziği ile fizik ve matematiğin gündelik yaşantıdaki rolü üzerine yazıyor. Alanı dışında amatör olarak fotoğrafçılık, resim, programlama, mekanik, elektronik ve biyokimya ile ilgileniyor. Kozmik Anafor'dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.