Fizik / Astrofizik Tüm Yazılar

Kuantum Mekaniğine Giriş: Kara Cisim Işıması

Hazırlayan: Ögetay Kayalı
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Kara cisim ışıması; tamamen varsaydığımız, üzerine düşen tüm ışınımı soğuran ve hiçbirini yansıtmayan, dolayısıyla siyah olması gerektiğini varsaydığımız termodinamik denge halindeki kara cismin, yalnızca sıcaklığı sebebiyle yaptığı ışınımı ifade eder.

Kara cismin yapacağı bu ışımanın dağılım fonksiyonunu belirlemek için Rayleigh ve Jeans 1900 yılında elektrodinamik ve termodinamik argümanlara dayanarak Rayleigh-Jeans Yasasını ortaya koydular.

Rayleigh-Jeans Formula

Rayleigh-Jeans Yasası (kb: boltzman sabiti, T: sıcaklık, V: frekans, c: ışık hızı)

Fakat açıkça görülmektedir ki, frekans (V) sonsuza giderken bu formül ıraksamakta, dolayısıyla deneysel sonuçlar ile tam olarak örtüşmemektedir. Yani klasik fizik bu noktada yetersiz kalmaktadır.

Ardından Max Planck 1900 yılında Karacisim Işınımını tam olarak açıklayabilen, bugün de kullandığımız Planck Dağılım Fonksiyonunu yayınladı.

Makalenin devamını rasyonalist.org sitesindeki bu linkten okuyabilirsiniz.

Ege Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri öğrencisi. Çoğunlukla yıldız astrofiziği ile fizik ve matematiğin gündelik yaşantıdaki rolü üzerine yazıyor. Alanı dışında amatör olarak fotoğrafçılık, resim, programlama, mekanik, elektronik ve biyokimya ile ilgileniyor. Kozmik Anafor'dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.