Dış Uzay Tüm Yazılar

Messier 87 (M87) Galaksisi

Messier 87 (M87), bizden yaklaşık 52 milyon ışık yılı uzakta yer alan dev boyutlu bir eliptik galaksidir.

Birçoğunuz, çok daha görkemli göründüğü için sarmal kollara sahip ışıltılı galaksi fotoğraflarına bakmaktan, tüm galaksileri sarmal yapıya sahip rengarenk objeler olarak algılıyor olabilirsiniz. Ancak, M87 gibi eliptik, tekdüze görünüşlü gökadalar evrende en az sarmal galaksiler kadar yaygındır.

120 bin ışık yılını aşan çapıyla M87, bizim galaksimiz Samanyolu’ndan daha büyüktür. Ancak, çok az gaz içerdiğinden, yeni yıldız oluşumu nadiren gerçekleşir. Bu da, M87’nin yaşlı yıldızlardan oluşan bir gökada haline gelmesine sebep olmuştur. Bununla beraber, bu dev galaksi 12 binin üzerinde küresel yıldız kümesine ev sahipliği yapar. Galaksimiz Samanyolu’nun hepi topu 150 civarında küresel kümeye sahip olduğu düşünülürse, bu rakamın ne kadar büyük olduğu daha iyi anlaşılabilir sanırız.

M87, aynı zamanda merkezindeki olası bir karadelikten fışkıran “jet” akımlarıyla da tanınıyor. Yani, merkezdeki karadeliğin kutuplarından yüzbinlerce ışık yılı uzağa yüksek enerjili parçacıklar fırlatıyor. Bu da galaksiyi çok güçlü bir radyo kaynağına dönüştürüyor. Eğer gözlerimiz ışığın radyo dalga boyunu görebilseydi, M87 gökyüzündeki en parlak nesnelerden biri olacaktı.

Fotoğraf, amatör bir gök bilimci olan Robert Gendler‘a ait. Bu adam gökcisimlerini fotoğraflamayı iyi biliyor evet…