Güneş Sistemi Mars Tüm Yazılar

Phobos

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Bu, Mars’ın en büyük uydusu olan Phobos. Sadece 25 km civarında bir çapa sahip olan uydu, Mars’a oldukça yakın bir yörüngede, yaklaşık 9 bin km uzakta dolanıyor. Karşılaştırma yapma açısından; Ay’ın Dünya’ya uzaklığı ortalama 380 bin km civarında. Uydu eğer Mars’a Ay uzaklığında olsaydı, gökyüzünde çok silik soluk bir nokta olarak güçlükle seçilebilecekti. Ancak, yakınlığı sayesinde Mars göklerinde gündüz dahi görülebilecek kadar parlaktır.

Mars’a oldukça yakın olduğu için, gerçekte küçücük bir uydu olmasına rağmen güneş tutulmasına (fotoğrafta sağda) neden olabilecek kadar büyük görünen Phobos, yaklaşık 7 saatlik dönüş hızıyla, bir Mars günü içinde iki kere doğup batabiliyor. Öyle ki, eğer Mars yüzeyinde Phobos’u izliyor olsaydınız, hareketini çıplak gözle dahi farkedebilirdiniz.

Phobos’un, kardeşi Deimos gibi; Mars’ın kütleçekimine yakalanmış bir meteor olduğu düşünülüyor. Gel-git etkileri nedeniyle her gün yüzeye biraz daha yakınlaşan bu talihsiz uydunun, birkaç milyon yıla kalmaz gezegenin güçlü kütleçekimine yenilerek parçalanması, ya da Mars yüzeyine düşmesi bekleniyor.

Arkaplandaki fotoğrafta yer alan dev krater; uyduyu keşfeden Astronom Asaph Hall’ın eşi Chloe Angeline Stickney’e atfen Stickney Krateri olarak isimlendirilmiş. Gördüğünüz gibi, eğer bir keşif yaparsanız, karınızın, kocanızın ismini koca bir kratere verme hakkına da sahip olursunuz.

(*) Güneş tutulması fotoğrafı, 2010 yılında yüzeydeki Spirit uzay aracı tarafından, sağ alttaki uydunun genel görüntüsü 1993’te Mars Global Surveyor uzay aracından, Yakın çekim arkaplan fotoğrafı ise 2008 yılında Mars Reconnaissance Orbiter tarafından çekildi.