Evrenin Keşfi Tüm Yazılar

SpaceX, SWOT İle Dünya’daki Suyu İnceleyecek

Hazırlayan: Umut Aktepe
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

SpaceX, bu kez Dünya okyanuslarını araştırmak adına yeni bir görev kazandı. NASA geçen hafta yaptığı açıklamada, SpaceX’i Dünya üzerindeki yüzey suyunu ilk kez inceleyecek olan uydunun fırlatma işlemi için görevlendirdiğini duyurdu.

SpaceX, Surface Water and Ocean TopologyYüzey Suyu ve Okyanus Topolojisi (SWOT) misyonuna lansman sağlaması için seçildi. Fırlatmanın Falcon 9 roketi ile, 2021 yılının Nisan ayında, California’daki Vandenberg Hava Üssü’nde bulunan Uzay Fırlatma Kompleksi 4E’den yapılması hedefleniyor.

SWOT misyonu için öngörülen toplam maliyet yaklaşık 112 milyon dolar olup, fırlatma hizmeti, uzay aracı hazırlama, yük doldurma entegrasyonu ve izleme, veri ve telemetri desteğini içeriyor. Bu, Elon Musk’ın iddialı şirketinin, uzay ajansı ile olan ilk işbirliği değil. SpaceX, 2014 yılında, “Yakında bulunan parlak yıldızların çevresinde gezinen dış gezegenleri tespit etmek” amacıyla Exoplanet Survey Satellite (TESS) misyonu için de görevlendirilmişti.

Swot

SWOT uydusunun bir sanatçı tarafından hazırlanmış temsili görünümü (Telif: NASA)

SWOT misyonu, yüksek çözünürlüklü okyanus ölçümlerine ek olarak, Dünya’nın yüzey sularını ilk kez araştırmak amacıyla tasarlanmış olup, yeryüzündeki su kütlelerinin zaman içinde nasıl bir değişim geçirdiğine dair detaylı ölçümler elde edilmesini sağlayacak.

Uydu, yeryüzündeki gölleri, nehirleri, rezervuarları ve okyanusları 21 günlük süreç içerisinde en az iki defa inceleyerek, gezegenimizin en az yüzde 90’ını araştıracak. Bu araştırma, okyanus sirkülasyon modellerini, hava ve iklim tahminlerini geliştirerek, Dünya’nın dört bir yanındaki tatlı su kaynaklarının yönetimine yardımcı olacak. Araç, NASA ve Fransa Ulusal Uzay Araştırmaları Merkezi (CNES) tarafından ortaklaşa olarak yönetilip geliştirilecek.

SpaceX’in bu misyonu; Florida’da, Kennedy Uzay Merkezi’ndeki, NASA’nın Fırlatma Hizmetleri Programı tarafından yönetilecek. SWOT Proje ofisi, NASA’nın Pasadena, California’da bulunan Jet İtki Laboratuvarı’nda (JPL) bulunuyor. Uzay aracının geliştirilmesi ise Washington’daki Bilim Misyon Müdürlüğü tarafından yönetilecek.

Umut Aktepe