Güneş Sistemi Merkür Tüm Yazılar

Vulcan Gezegeni

10463025_478860138927137_5686831471302100384_n
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Evrenin bildiğimiz her noktasında gezegenler, galaksiler ve diğer gök cisimlerinin yörüngeleri uzay-zaman eğrileri sayesinde belirlenir. Evrendeki her gezegen sistemi içerisindeki gezegenler, bir yıldızın uzay-zaman eğrisi sayesinde yollarına devam ederler. Örneğin yaşadığımız güneş sistemindeki her gezegen, Güneş adında bir yıldızın uzay-zaman eğrisi üzerinde yol alır. Eğer varsa gezegenlerin uyduları da, gezegenlerin uzay-zaman eğrilerinde yol alır. Örneğin uydumuz Ay, dünyamızın uzay-zaman eğrisinde yol almaktadır. Fakat 150 yıl önce gezegenlerin yörüngeleri hakkındaki açıklama, Newton’un kanunlarına ve kütle-çekimi kuvvetine dayandırılıyordu. Gök bilimciler o zamanlarda, Merkür‘ün yörüngesinin bildiğimiz Newton kanunlarına uymadığını gözlemlediler.

Merkür’ün yörüngesi uzun bir elips şeklindedir ve kusursuz bir çember çizmez. Bu nedenle Merkür’ün Güneş’e en yakın olduğu mesafe 46 milyon kilometre iken, en uzak olduğu mesafe ise yaklaşık 70 milyon kilometredir.

Bundan 150 yıl kadar önce Newton’un kanunları eksiksiz kabul görülürken gök bilimciler, Merkür’ün yörüngesini Newton kanunlarıyla hesaplamak istediklerinde bir sorun fark ettiler. Gök bilimciler, Güneş’i gördüğümüzde Merkür’ün geçişini de görebileceğimiz kesin zamanı tahmin etmeye çalıştılar ancak bir türlü doğru hesaplayamadılar.

mercury

Merkür’ün yörünge hareketi, uzun süre boyunca astronomların kafasını karıştırmış ve farklı açıklama arayışlarına yönlendirmiştir.

Newton kanunlarını kullanarak defalarca hesaplamalar yaptılar ancak hepsinde ufak bir farkla hata yapıyorlardı. Bu hatanın sebebinin bir türlü açıklanamaması üzerine gök bilimciler sorunun çözümü için bir gezegen uydurdular ve adını da ”Vulcan” koydular. Gök bilimcilere göre hatanın sebebi, güneş sisteminde, Dünya’dan hiçbir zaman görünmeyen Vulcan Gezegeni’nin Merkür’ün yörüngesinden ufak bir miktar sapmasına neden olan çekim kuvvetiydi. Bu nedenle gök bilimciler on yıllarca Vulcan Gezegenini aradılar ancak bulamadılar. Çünkü Vulcan Gezegeni hiç var olmamıştı. Merkür’ün yörüngesindeki sapmanın sebebi ancak uzun yıllar sonra ilk olarak Einstein’ın bahsedeceği uzay-zaman eğrileriydi.

Merkür’ün tuhaf yörüngesini uzay-zaman eğrileri açıklayabiliyordu. Merkür’ün güneşe yakınlığından dolayı, bu gezegen uzay-zaman bükümünden çok fazla etkileniyor ve tuhaf bir yörünge oluşturuyordu. Bu nedenle Vulcan’ın gerçek olmadığı; gezegenin hayal edilişinden 100 yıl sonra, yazının başında da bahsettiğimiz Einstein’ın görelilik teorisine bağlı uzay-zaman eğrileri sayesinde anlaşılmış oldu.

Kemal Cihat Toprakçı

Kemal Cihat Toprakçı

Akdeniz Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisidir.

Karaman doğumlu olup, astronomiye küçük yaşlardan beri ilgi duyan yazarın bugüne kadar Türkiye'nin pek çok bilim-astronomi portalında yazı ve makaleleri yayınlanmıştır. Ayrıca yazarın, Shumen Üniversitesi'nde görev yapan Dr. Sunay Ibryamov tarafından çevirisi yapılarak Bulgaristan astronomi gazetesine kazandırılmış bir yazısı da bulunmaktadır. Kozmik Anafor'dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.