Betelgeuse Yıldızı’nın Yüzey Fotoğrafı

Görsel Telif: Xavier Hauboi

Yıldızlar o kadar uzaktırlar ki, ne kadar güçlü teleskoplarla bakarsanız bakın, her zaman bir ışık noktası olarak görünürler. Yani, isterseniz evinizin bahçesine Hubble Teleskobu’nu kurun, bir yıldız her zaman ışık noktası olarak görünecek.

Elbette dolaylı yollardan da olsa bunun fotoğrafta gördüğünüz üzere istisnaları olabiliyor. Betelgeuse bize görece yakın ve çok büyük bir yıldız olduğu için, biraz kabaca da olsa, yüzey görüntüsünü elde edebildik.

Betelgeuse’un yüzeyindeki aktivitelerin oluşturduğu lekeler. Görsel Telif: Xavier Haubois (Observatoire de Paris)

Gökbilimciler, girişim ölçümü denilen bir teknikle, birden çok teleskobun verilerini birleştirerek Betelgeus’un bu yüzey görünümünü ortaya çıkarmışlar. Yıldızın yüzeyindeki koyu renkli alanlar, tıpkı bizim güneşimizdeki gibi “güneş lekeleri” ile oluşuyor. Tabi burada boyutlar çok büyük: Ömrünün sonuna çok yaklaşmış olan kırmızı dev Betelgeuse’un (İkizlerevi) görmüş olduğunuz genişliği, Güneş ile Jüpiter arasındaki 800 milyon kilometrelik mesafeye eşdeğer. Güneş’in genişliği ise sadece 1.4 milyon km’dir.

Betelgeuse hakkında daha detaylı bilgi için, şu yazımızı okuyabilirsiniz.

Yazar: Zafer Emecan

Bir astronomi işçisi. Kozmik Anafor'un kurucusu, her şeyi ve hiçbir şeyi. İlgisiz üniversiteler bitirmiş olmasına rağmen, içinden atamadığı gökbilim sevgisini kaleme, klavyeye, araştırmalara dökmeye çalışan, haddini bilen, ama bazen aşan bir amatör astronom.

Astrofotoğrafçılarımız: Koray KULOĞLU