Magellan Bulutları’nda Olası Gece Manzarası

Görsel Telif: www.supernovacondansate.net
Yaklaşık Okuma Süresi: 3 Dakika...

Yakın komşu galaksilerimiz Magellan Bulutları‘ndaki olası bir gezegende, “en azından astrofotoğrafçılık yapanlar için”, gece gökyüzü bu görsel benzetime oldukça yakın görünüyor olabilir.

Bizden ortalama 180 bin ışık yılı uzaklıkta iki “cüce galaksi” olan Magellan Bulutları, içinde yer aldığımız Samanyolu’na gök bilim ölçeklerine göre oldukça yakındır. Her iki cüce galaksi de, Samanyolu’nun uyduları konumundadır ve galaksimiz ile usul usul birleşme sürecine girmiştir.

Elbette, biz insanların en fazla 110 yıllık, devletlerin en fazla 500 yıllık, imparatorlukların en fazla 2.500 yıllık kısacık ömür süreçleri içinde bu birleşmeyi farkedebilmemiz, ancak çok çok hassas ölçümlerle mümkün oluyor. Bu ölçümleri de, sadece 100 yıldır yapabiliyoruz.

Bize olan uzaklıkları göz önüne alındığında; 80 bin ışık yılının üzerindeki çapı ile dev Samanyolu galaksimiz (aşağıdaki ilüstrasyonda solda), “hayali gezegenimizin” gökyüzünde büyük bir alanı kaplar. Ayrıca dağınık yapıya sahip cüce galaksinin milyonlarca yıldızı da (sağda) bu manzaranın içine hatırı sayılır bir katkı yapacaktır. Sonuçta oralarda yaşayan bir astrofotoğrafçı için; ortaya bu hayali benzetime yakın bir gece manzarasının çıkması şaşırtıcı olmaz.

Okumalısınız:  Yıldızsız Bir Gökyüzü: Leo II (Aslan) Cüce Galaksisi

Magellan Bulutları, her ne kadar cüce galaksi olarak sınıflandırılsa da, bu isimlendirmemizle onlara çok büyük haksızlık ediyoruz. Bu iki galaksinin 20 bin ışık yılına yakın genişliği olan Büyük Magellan Bulutu olarak isimlendirileni bir milyardan fazla yıldız içerir. 10 bin ışık yılına yakın genişliği olan Küçük Magellan Bulutu ise, yüzlerce milyon yıldız içerdiği düşünülen bir galaksidir.

Biz insanların, Samanyolu galaksisinde şimdiye kadar inceleyebildiği ve hakkında basitçe kütle ve ışıma gücü gibi bilgilere sahip olabildiği yıldızların sayısı henüz 50 milyonu bile bulamadı. Eğer bu iki cüce galakside yaşıyor olsaydık, şu anki teknolojimizle “kendi galaksimizin onda biri hakkında dahi bilgimiz yok” diye düşünüyor, şu an cüce dediğimiz bu galaksileri devasa uçsuz bucaksız bir oluşum olarak görüyor olacaktık.

Tabii, herkes bu manzaraya sahip olan “olası” Magellan Bulutları sakinleri kadar şanslı değil. Şu yazımızda anlattığımız başka bir komşu cüce gökadamızın olası sakinleri bırakın böyle bir manzarayı, bir tek yıldız bile göremiyor olabilir.

Magellan Bulutları hakkında daha fazla bilgi için, bu yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.

Okumalısınız:  Süper Kütleli Karadelik Sayısı, Sandığımızdan Daha Fazla Olabilir!

Not: İlk olarak 2012 yılında yayınlanmış olan bu yazımız, elden geçirilip güncellenmiş, düzenlenmiş ve tekrar yayına sunulmuştur.

Daha fazla okumalısınız

Yazar: Zafer Emecan

Bir astronomi işçisi. Kozmik Anafor'un kurucusu, her şeyi ve hiçbir şeyi. İçinden atamadığı gökbilim sevgisini kaleme, klavyeye, araştırmalara dökmeye çalışan, haddini bilen, ama bazen aşan bir amatör astronom.

Samanyolu’nun Tüm Yıldızları Sarmal Kollarında Mı?

Aşağıdaki ilüstrasyonda, sarmal (spiral) bir yapıya galaksimiz Samanyolu’nun olası yapısı ve bilinen sarmal kollarının isimlerini …