Astronomlar NASA’ya ait Chandra X-Ray Gözlem uydusunu, Samanyolu Galaksimizin de içinde bulunduğu düşünülen, muhtemelen 300,000 ışıkyılı genişliğinde çok büyük bir sıcak gaz halesine ait kanıtları bulmak için kullandı.

Sıcak gaz bulutunun kütlesi, galaksimizdeki tüm yıldızların toplam kütlesi ile karşılaştırılmakta. Eğer bu Sıcak Gaz Bulutunun boyutları ve kütlesi tahmin edildiği gibi olduğu doğrulanırsa,”Kayıp Baryon” adı verilen galaktik probleme bir açıklama getirebilir.

Proton ve nötronlar gibi baryonik yapılar, evrende bulunan atomların kütlesinin %99,9’unu oluşturan atom-altı parçacıklardır.

Diğer çalışmalar da gösteriyor ki Samanyolu ve diğer komşu galaksilerin içinde gömülü bulunduğu düşünülen bu sıcak gaz bulutu 100,000 ila 1.000.000 Kelvin arası bir sıcaklığa sahip. Daha önceki deneylerde 1.000.000 Kelvin sıcaklıktan daha yüksek sıcaklıklarda gazların var olabileceğini göstermişti. Bu yeni çalışma Samanyolu Galaksisini çevreleyen Sıcak Gaz Bulutu kanıtlarını doğruluyor.

“Galaksimiz etrafındaki Gaz bulutunu ve onun ne kadar sıcak olduğunu biliyoruz.” diyen The Astrophysical Journal başyazarı Anjali Gupta, “Asıl büyük soru bu Gaz Bulutu ne kadar büyük ve kütlesi ne kadar?” diye soruyor.

Bu soruyu cevaplamak için Chandra’dan elde edilen verileri kullanan astronomlar Sıcak Gaz Bulutunun kütlesinin 10 milyar adet Güneş kütlesi ile 60 milyar adet Güneş kütlesi arası bir değere eşit olabileceği sonucuna vardı.

Kaynak

Çeviri: Yavuz Tüğen

Not: Kelvin, bilim insanları tarafından kullanılan sıcaklık birimidir. Mutlak sıfır olan -273 santigrat dereceyi “0” kabul eder ve sonrasında santigrat ile aynı biçimde ilerler. Buna göre, 273 kelvin’de su donar, 373 kelvin’de kaynar. Santigrattan tek farkı, söylediğimiz gibi bir maddenin en soğuk hali olan mutlak sıfır -273 dereceyi “0 kelvin” kabul etmesi.