Bilim insanları, Hubble Uzay Teleskopu’nun en ikonikleşmiş fotoğrafını kızıl ötesi ışık ile yeniden görüntüleyerek inanılmaz detaylarını ortaya çıkardı.

“Yaratılış Sütunları” adı verilen bu görüntü ilk olarak 1995 yılında Hubble Uzay Teleskobu tarafından detaylıca fotoğraflanmıştı. Fotoğraftaki fil hortumuna benzer kısım, yıldızlar arası toz ve gazın yekpare bir şekilde yer aldığı yıldız oluşum bölgesidir.

Bu bölge, Dünya’dan yaklaşık 6.500 veya 7.000 ışık yılı uzaklıkta bulunmakta ve Yılan (Serpens) Takımyıldızı içerisinde yer alan bir yıldız yuvası olan ve Kartal Bulutsusu olarak da bilinen geniş bir bölgenin bir parçasıdır. Bu “sütunlar” yaklaşık 4 veya 5 ışık yılı uzunluğundayken Kartal Bulutsusu ise 55-70 ışık yılı civarı bir alanı kapsamaktadır.

NASA’nın 1995 yılında ilk yayınladığı ünlü “Yaratılış Sütunları” görüntüsü, bölgeyi insan gözünün görebildiği elektromanyetik radyasyon tayfındaki görülebilir ışıkta gösteriyordu. Fakat “sütunların” bu yeni görüntüsünde araştırmacılar, sütunları kızıl ötesi ışıkta gösterip kalın bulutları delerek ön plandaki gaz ve tozun arkasındakileri açığa çıkardı.

Kartal Bulutsusu’nda yer alan Yaratılış Sütunları’nın yeni kızıl ötesi görüntüsü. (Görsel Telif: NASA, ESA/Hubble andthe Hubble Heritage Team)

Bu yeni görüntü, kalın gaz ve toz bulutu içerisindeki bölgenin neye benzediği konusunda çarpıcı bir perspektif ortaya koyuyor. Bu kızıl ötesi görüntüde parlak ve muhteşem yıldızlar ve hatta bebek yıldızlar hakkında yüzeysel bilgileri elde edebiliriz.

Hubble’ın 1995 yılında bize verdiği görüntünün aksine bu kızıl ötesi görüntü, solgun ve hayaletli gibi görünüyor ve sütunlar görünebilir ışıktaki gibi öne çıkmıyor. Hatta arka planda yer alan gölgeler gibi görülüyorlar ve ön plandaki yıldızların arkasındaki arka koltukta yerlerini alıyorlar.

Kartal Bulutsusu, 1745 yılında İsviçreli astronom Jean-PhilippeLoys de Chéseaux tarafından keşfedildi. Bulutsu 6 kadir parlaklığa sahiptir ve Dünya’da küçük ve standart teleskoplar ile nispeten kolayca görülebilirken sütunları görebilmek için daha büyük teleskoplara ihtiyacımız vardır.