Chandra X Işını Gözlemevi’nden ve diğer teleskoplardan gelen verileri kullanan astronomlar, Abell 1758 sistemi’nde dört galaksi kümesi arasında gerçekleşen nadir çarpışmaların detaylı görüntülerini birleştirip ortaya koydular.

Nihayetinde her birinin kütlesi Güneş’ten bir kaç yüz trilyon daha büyük olan, yaklaşık 3.2 milyar ışık yılı ötemizdeki bu dört devasa küme, evrenin en büyük cismini oluşturmak için birleşecekler.

Galaksi kümeleri, evrenin yer çekimi ile bir arada bulunan en geniş yapılarıdır. Kümeler, sıcak gaz ile karışmış yüzlerce ve hatta binlerce galaksileri içerir ve ayrıca bundan daha fazla miktarda da karanlık madde içerir. Kurşun Kümesi (Bullet Cluster) olayında olduğu gibi bazen iki galaksi kümesi çarpışabilir ama zaman zaman da ikiden fazla küme de aynı zamanda çarpışabilir.

Yeni gözlemler, Dünya’dan yaklaşık 3 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan Abell 1758 sisteminde çok büyük bir yapının toplanmaya başladığını gösteriyor. Bilim insanları, Abell 1758’i 2004 yılında Chandra Teleskobu’ndan ve Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) yönettiği bir uydu olan XMM-Newton’dan gelen veriler ile dörtlü bir galaksi kümesi olarak tanıdı.

Chandra’dan gelen x ışınları, sırayla sönükten parlağa dağılımı gösteren mavi ve beyaz renklerde gösteriliyor. Bu birleştirilmiş görsel ayrıca Sloan Dijital Gökyüzü Araştırması’ndan (Sloan Digital Sky Survey) gelen optik görseli de içeriyor. Chandra verileri, kuzey tarafındaki çiftin çarpışmasındaki sıcak gazın içinde görünebilir olan ilk şok dalgasını da ortaya çıkarıyor. Bu şok dalgasından araştırmacılar, iki kümenin diğerlerine göre birbirlerine doğru saatte 2 veya 3 milyon mil yaklaştığını tahmin ediyorlar.