Fotoğraf Telif: NASA/ESA/ESO

Hoag Cismi (Halka Galaksisi)

Yaklaşık Okuma Süresi: 2 Dakika...

Oldukça sıra dışı bir görünüme sahip olsa da; üstte gördüğünüz bu gördüğünüz fotoğraf, oldukça büyük bir galaksiye ait.

“Hoag Cismi” olarak da isimlendirilen halka biçimli bu galaksi, bildiğimiz spiral veya eliptik galaksilerden farklı olarak; merkezde bir çekirdek ve çekirdeğin çevresinde halka biçiminde bir gaz, toz ve yıldız diski ile çevrili. Bizden yaklaşık 600 milyon ışık yılı uzakta yer alan bu “yıldız adası“nın, nasıl olup da böyle bir şekil aldığı hakkında şu an için net bir bilgimiz yok.

Yine de, gök bilimciler böylesi halka biçimli galaksilerin oluşumunu gökada birleşmelerine bağlıyorlar. Daha küçük bir gökada, böylesi büyük bir galaksi ile birleşirken bazen yığılma diski denilen biçimde gökada merkezi etrafında bir halka yapısı meydana getirebiliyor.

ringam2_hst
Halkalı bir biçim almış başka bir gökada: AM 0644-741. Fotoğraf, Hubble Uzay Teleskobu tarafından alınmış. 150 bin ışık yılı çapa sahip olan bu galaksi, bizden 300 milyon ışık yılı uzakta yer alıyor.

Galaksinin merkez bölgesi, sarı rengini veren yaşlı yıldızlardan oluşurken, çevresindeki halka genç mavi yıldızlar içeriyor ve burada yeni yıldız oluşumu yoğun bir şekilde devam ediyor. Hoag Cismi’nin büyüklüğü ise bizim Samanyolu’muzdan biraz daha fazla. Yani en az 100 bin ışık yılı çapında ve yüz milyarlarca yıldız içeriyor diyebiliriz.

Tabii, bu gökada “eşsiz” değil. Evrende ona benzeyen başka galaksiler de keşfedildi. Ama, şu ana kadar keşfedebildiklerimiz arasında en “muntazam” halkaya sahip olan budur diyebiliriz.

Daha fazla okumalısınız

Yazar: Zafer Emecan

Bir astronomi işçisi. Kozmik Anafor'un kurucusu, her şeyi ve hiçbir şeyi. İçinden atamadığı gökbilim sevgisini kaleme, klavyeye, araştırmalara dökmeye çalışan, haddini bilen, ama bazen aşan bir amatör astronom.

Bu Galakside Karanlık Madde Neredeyse Hiç Yok!

Gökbilimciler,  NGC 1052-DF2 ya da daha kısaca DF2 galaksisinin, onun boyutundaki bir galakside bulunması beklenen …