Mars’ta Toprak Kayması

Dünya’da hepimiz toprak kayması veya çığ görüntülerine aşinayız ve bunu kendi başımıza gelmediği sürece olağan karşılarız. Başımıza geldiğinde ise bir felaket olur.

Benzer olaylar, sistemimizde Dünya ile en yakın koşullara sahip gezegen Mars’ta da gerçekleşir. Neyse ki orada yaşayan gelişkin bir canlı yok ve felaket olarak adlandırılmıyor.

Mars Keşfi Yörünge Aracı (MRO) tarafından 2008 yılı başlarında alınan üstte ve altta gördüğünüz fotoğraflarda, rastlantı sonucu o an gerçekleşen bir toprak kayması (veya çığ) görüntülenmiş.

mars-toprakkaymasi2
Mars’ta gerçekleşen “toprak kayması”nın zaman aralıklı alınmış görüntüleri…

Mars’ın yüzeyinin kimi alanları karbondioksit buzuyla kaplıdır ve bu buz tıpkı Dünya’daki kar gibi yağarak katmanlar oluşturabilir. Aynı zamanda Mars yüzeyinin sadece birkaç metre altında su buzu tabakaları da yer alır.

Sıcak mevsimlerde Güneş ışınlarının etkisiyle karbondioksit buzu “erimeden” doğrudan gaz haline geçer ve fotoğrafta görülen 700 metre yüksekliğindeki uçurumlar gibi yerlerde büyük toprak kaymaları oluşur. Tabii, Mars çok kuru olduğu için bu çığlar devasa toz bulutları yaratırlar.

Yazar: Zafer Emecan

Bir astronomi işçisi. Kozmik Anafor'un kurucusu, her şeyi ve hiçbir şeyi. İçinden atamadığı gökbilim sevgisini kaleme, klavyeye, araştırmalara dökmeye çalışan, haddini bilen, ama bazen aşan bir amatör astronom.

Wirtanen Kuyruklu Yıldızı Çıplak Gözle Görülebilecek Mi?

Son günlerde basında Wirtanen (46P/Wirtanen) Kuyruklu Yıldızı’nın 13-16 Aralık 2018 tarihleri arasında çıplak gözle dahi …