Tuhaf Yeşil Şey: Hanny’nin Nesnesi

Yaklaşık Okuma Süresi: 2 Dakika...

Bir gün, Hollandalı bir öğretmen olan Hanny van Arkel, internette herkese açık biçimde incelenmeyi bekleyen Sloan Sayısal Gökyüzü Araştırması görüntüleri arasında gezinirken bu görmüş olduğunuz tuhaf yeşil “şey”i keşfetti.

Yaklaşık 650 milyon ışık yılı uzağımızda yer alan ve üstteki fotoğrafta da gördüğünüz IC 2497 gökadasının hemen önünde görülen bu yeşil nesnenin ne olduğu henüz tam olarak açığa kavuşturulamadı. Ancak bilim insanları, bu nesnenin büyük ihtimalle bir cüce galaksi olduğunu ve bu galakside yer alan toz bulutlarının; arka plandaki IC 2497’nin merkez civarında 100 bin yıl önce oluşan bir kuazarın ışığını yansıttığını düşünüyorlar.

Hanny'nin Nesnesi
Keşfin sahibi olan Hanny van Arkel. Hanny, keşfiyle aynı isimde bir web sitesi de kurmuş. Burada nesneyi nasıl keşfettiğini de anlatıyor.

Yeşil bulutun gizemi henüz net olarak çözüme kavuşturulamamışsa da, Hanny van Arkel bir uzay cismine ismini vermeyi başardı. Bu yeşil bulut artık Hanny’s Voorwerp (Hanny’nin Nesnesi) olarak isimlendiriliyor.

Sanırım bu küçük hikaye ile amatör astronominin kapsamını biraz daha iyi anlatabildik. Keşif yapmanız ve bilimsel alana isminizi yazdırabilmeniz için illa ki büyük imkanlara sahip olmanız gerekmiyor. Evinizdeki bilgisayarınızla http://www.sdss.org/ adresine girerek sınıflandırılmayı bekleyen milyonlarca fotoğraf arasında, keşfedilmeyi bekleyen böyle ilginç nesneleri bulabilirsiniz. Bilim insanları bunun için sizden yardım bekliyorlar…

Okumalısınız:  En Parlak Yıldızlar 2: Achernar (Alfa Eridani)

Daha fazla okumalısınız

Yazar: Zafer Emecan

Bir astronomi işçisi. Kozmik Anafor'un kurucusu, her şeyi ve hiçbir şeyi. İçinden atamadığı gökbilim sevgisini kaleme, klavyeye, araştırmalara dökmeye çalışan, haddini bilen, ama bazen aşan bir amatör astronom.

Kozmik Işık Ufku ve Gözlemlenebilir Evren