5 Ocak 2005 tarihinde astronomlar, güneş sistemimizin ikinci en büyük cüce gezegeni olan Eris’i keşfettiler.

Cüce gezegen Eris, Mike Brown’un liderliğini yaptığı Palomar Gözlemevi’ndeki bir ekip tarafından tespit edildi ve bir sonraki yıl da keşif doğrulandı. 2006 yılının Eylül ayında ise Yunan-Roma savaş ve kavga tanrıçası olan Eris olarak adlandırıldı.

Eris, Güneş’in etrafında dönen en büyük kütleli dokuzuncu ve uydular da dahil Güneş Sistemi içerisindeki en büyük kütleli 16’ıncı cisimdir. Ayrıca bir uzay aracı tarafından ziyaret edilmemiş en büyük cisimdir. Kütlesi Dünya’nın yüzde 0.27’si, Plüton’un da yüzde 127’si kadardır ancak, Plüton hacimce (çap olarak) biraz daha büyüktür. Eris’in Plüton’dan daha büyük çapa sahip gibi görünmesinden dolayı bilim insanları Eris’i ilk önce Güneş Sistemi’nin onuncu gezegeni olarak tanımladı.

Bu durum, gelecekte benzer büyüklükteki diğer nesnelerin keşfedilme olasılığı ile birlikte Uluslararası Astronomi Birliği‘ni ilk kez gezegen terimini tanımlamak için harekete geçirdi. 2006 yılının Ağustos ayında onaylanan Uluslararası Astronomi Birliği’nin tanımına göre Eris; Plüton, Ceres, Haumea ve Makemake ile birlikte “cüce gezegen” olarak kabul edildi. Ve bunun sonucunda da Güneş Sistemi’ndeki gezegen sayısı, 1930 yılındaki Plüton’un keşfine kadar olan zamanda olduğu gibi sekize indi.

Hazırlayan: Burcu Ergül Emecan