KOZMİK ANAFOR
Evrenin Keşfi Kozmik Anafor Arşivi

Uzayda Bugün: Galileo Uzay Aracı, Gaspra Asteroitinin Yakınından Geçti (29 Ekim 1991)

Galileo Uzay Aracı misyonlarının Michael Carroll tarafından yapılmış bir sanatçı tasviri. (Telif: NASA)

Galileo uzay aracı, 29 Ekim 1991 tarihinde Jüpiter’e doğru yol alırken Gaspra asteroitinden bir geçiş gerçekleştirdi ve bu sayede Gaspra bir uzay aracı tarafından ziyaret edilen ilk asteroit oldu.

Gaspra, asteroit kuşağının iç kenarına yakın bir yörüngede dolanmaktadır. Galileo, asteroite ulaşmadan önce asteroit kuşağında yaklaşık iki aydır seyahat ediyordu. Araç, asteroitin yanından geçip gittiğinde ona yaklaşık 1.600 km yakındı ve aracın bağıl hızı saniyede yaklaşık 8 km kadardı.

Bu geçiş esnasında araç, asteroitin birkaç tane fotoğrafını çekti ve Yakın Kızılötesi Haritalama Spektrometre (Near-Infrared Mapping Spectometer) aygıtını kullanarak asteroitin kimyasal bileşenleri ile diğer fiziksel özellikleri üzerine çalıştı.

Gaspra’nın Galileo Uzay Aracı tarafından alınan en net görüntüsü. (Fotoğraf Telif: NASA/JPL)

Aracın gönderdiği son iki görüntü Dünya’ya 1991 yılının kasım ayında ve 1992 yılının haziran ayında ulaştı. Bu görüntüler, yaklaşık 19 km uzunluğunda ve 12 km genişliğinde bir cisim ortaya çıkardı. Yüzeyin daha büyük bir kısmına ait düşük çözünürlüklü görüntüler de dahil verilerin geri kalan kısmı 1992 yılının kasım ayının sonlarında Dünya’ya iletildi.

Galileo aracı daha sonra da 28 Ağustos 1993 tarihinde 243 Ida asteroitinin 2.400 km yakınından geçti ve araç, bu asteroitin yaklaşık 1.4 çapındaki Dactyl denilen ufak uydusunu keşfetti. Dactyl ise keşfedilen ilk asteroit uydusudur. Ida asteroiti ile ilgili yazımızı bu linke tıklayarak okuyabilirsiniz.

Kaynak: https://www.space.com/39251-on-this-day-in-space.html

Hep Daha Fazla Okumak Gerek

Hayır, Yakında Bir Asteroit Dünya’ya Çarpıp Hepimizi Öldürmeyecek!

Kemal Cihat Toprakçı

Dünya’nın Sonuna Yönelik 8 Alternatif Görüş

Ozan Zaloğlu

Güneş Doğmak Üzereyken Görülen Parlak Yıldızlar (Hepsi Gezegen!)

Uzayda Bugün: Kafatası Şeklindeki Bir Asteroit Yakınımızdan Geçti! (31 Ekim 2015)