Dış Uzay Satürn Tüm Yazılar

J1407b Süper Satürn

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Geçtiğimiz günlerde Güneş Sistemi’nin dışında Satürn’ün halkalarından tam 200 kat daha büyük halkalara sahip olan bir ötegezegen (exoplanet) keşfedildi. J1407 kataloglu yıldızın yörüngesinden bulunan ilk ötegezegen olmasından dolayı bu gezegen “J1407b” olarak adlandırılıyor.

J1407b çapı yaklaşık olarak 89 milyon km’ye ulaşan 37 tane halkaya sahip. Bu değer Güneş-Yer arası mesafenin yarısından daha büyük. Yani neredeyse Güneş’ten Venüs’e kadar olan bir uzunluk. “J1407b”nin Jüpiter’den 10 ile 40 kat daha büyük boyuta sahip olduğu tahmin ediliyor. Bilim insanları, cismin bir öte gezegen mi, yoksa bir kahverengi cüce mi olduğunu kesinleştirmek için çalışmalara devam ediyorlar.

Sistem bizden 417 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor. Bu durumu göz önünde bulundurduğumuzda halkalı öte gezegenin doğrudan gözlenmesi imkansız görülüyor. Peki bu durumda nasıl keşfedildi?

Ekteki görüntüde ötegezegenin, sistemin yıldızı ile Yer arasından geçmesinden dolayı yıldızın bize ulaşan ışığındaki değişimleri görülüyor. Leiden Rasathanesi ve Rochester Üniversitesinde bulunan bilim insanları ışıktaki ani azalış ve artışlara dayalı bir modelleme yaptılar ve bu sayede öte gezegenin halkalara sahip olduğu anlaşıldı.

J1407b eğer bizim Güneş Sistemimizde, Satürn’ün yerinde olsaydı Dünya’dan baktığımızda gökyüzünde dolunaydan kat kat büyük görülürdü.

10968299_10204885266325894_5077806753641401261_n

Süper-Satürn ile Dolunay’ın gökyüzündeki karşılaştırılması

Kutay Arınç Çokluk

Kaynak

Ege Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri öğrencisi. Çoğunlukla yıldız astrofiziği ile fizik ve matematiğin gündelik yaşantıdaki rolü üzerine yazıyor. Alanı dışında amatör olarak fotoğrafçılık, resim, programlama, mekanik, elektronik ve biyokimya ile ilgileniyor. Kozmik Anafor'dan ayrılmış, şu an www.rasyonalist.org sitesinde yazarlık yapmaktadır.