Ay’da Deprem Olur Mu?

Yaklaşık Okuma Süresi: 1 Dakika...

Üstteki fotoğrafta, Ay üzerine Apollo programları sırasında, astronotlarca yerleştirilen bir sismograf (deprem ölçer) görülüyor.

Ay depremleri Dünya ile benzer değil elbette. Çünkü Ay, sıvı dış çekirdeği artık iyice soğuduğu ve akışkan özelliğini kaybettiği için, jeolojik açıdan ölü bir gökcismi sayılabilir. Ay’da, gezegenimizde hala devam eden levha tektoniği veya volkanik faaliyetler milyarlarca yıl önce sona erdi.

Buna rağmen yoğun meteor çarpışmalarının ve birkaç milyar yıl önceki eski volkanik hareketlerin oluşturduğu dev yüzey altı mağaralarının çökmesi sonucu çok şiddetli depremler gerçekleşebiliyor.

Dünyanın -ısı nedeniyle- yumuşak kabuğunun aksine oldukça sert olan kabuğunda oluşan bu depremler, Dünya’daki örneklerinin aksine oldukça uzun süreli ve kayda değer şiddette olabiliyor.

Bu sismografların çalıştığı 1972-1977 yılları arasında Ay’da kayda değer 28 deprem gerçekleşti. Bu da gösteriyor ki, eğer bir gün Ay’da yerleşim kuracaksak, ciddi depremlere hazırlıklı olmalıyız…

Daha fazla okumalısınız
Okumalısınız:  Güneş Uzak Gezegenleri Ne Kadar Aydınlatır?

Yazar: Zafer Emecan

Bir astronomi işçisi. Kozmik Anafor'un kurucusu, her şeyi ve hiçbir şeyi. İçinden atamadığı gökbilim sevgisini kaleme, klavyeye, araştırmalara dökmeye çalışan, haddini bilen, ama bazen aşan bir amatör astronom.

Kozmik Işık Ufku ve Gözlemlenebilir Evren