Astrobiyoloji Popüler Bilim Tüm Yazılar

Başka Gezegenlerdeki Bitkiler De Yeşil Midir?

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Güneş Sistemi’nin dışında yer alan yıldız sistemlerinde, olası yaşam barındıran gezegenlerin üzerinde de yıldızın ışığı ile enerji üretip beslenen bitki benzeri canlılar olabileceğini varsayabiliriz. Bu olası canlılar da, yıldızdan gelen ışığı fotosentez veya benzeri bir mekanizma ile ihtiyaç duydukları enerjiye dönüştüreceklerdir. Peki bu bitkilerin rengi de yeşil mi olur o zaman?

tayf-el-3314

Görünür ışığı bir prizma ile böldüğünüzde; sırasıyla kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi, lacivert ve mor renklere ayrışır.

Şu bir gerçek ki, bitkilerin rengi, yıldızından gelen ışığın türü ve miktarıyla doğrudan ilintilidir. Dolayısıyla, bitkinin “görünür” rengini belirleyen yıldızdan gelen ışınım miktarı ve türüdür. Bildiğiniz gibi, bir yıldızdan gelen ışınım, birçok dalga boyunun birleşimidir. Biz bu dalga boyları arasından çok küçük bir kısmını gözlerimizle algılayabiliriz ve bu algıladığımız bölüme “görünür ışık” deriz.

Dünyamızda, bitkiler hücrelerinde bulunan klorofiller yoluyla Güneş’ten gelen ışığın yüksek enerjili kırmızı ve mavi tayfını kullanırken, daha düşük enerjili yeşil tayfı kullanmayıp büyük oranda geri yansıtırlar. Bu nedenle, “reddettikleri” düşük enerjili yeşil ışık yüzünden yeşil görülürler.

siyah-bitki-66241

Simsiyah bitkilere ne dersiniz?

Daha farklı, örneğin düşük ışıma gücüne sahip yıldızların çevresinde dolanan gezegenlerde ise, bitkiler yeşil değil, siyah veya koyu gri olma ihtimaline sahip. Çünkü, böylesi küçük yıldızların yaydığı ışınımın büyük kısmı kızılötesi dalga boyundadır ve görünür ışık dalga boylarında yaptıkları ışıma görece düşük seviyededir. Bu nedenle, böylesi bir yıldızın çevresinde yer alan olası bir gezegenlerdeki bitkiler, küçük yıldızlarından gelen az miktarda ışığın tümünü kullanmak zorunda kalabilirler ve bu nedenle gelen tüm ışığı emerek siyah bir renge bürünebilirler.

Farklı olasılıklar da söz konusu olabilir. Örneğin, yüksek ışıma gücüne sahip bir yıldız morötesi dalga boyunda fazlasıyla ışınım yayacağından, bitkiler kırmızı ışığı hiç kullanmadan yansıtabilirler. Bu durumda, o gezegendeki bitkilerin tümü kırmızı ve tonlarında olacaktır.