Fizik / Astrofizik Güneş Güneş Sistemi Tüm Yazılar

Güneş’te Enerji Nasıl Oluşur? (Proton-Proton Reaksiyonu)

Proton Proton reaksiyonu, Güneş ve Güneş’ten küçük yıldızlarda görülen enerji üretim biçimidir. Daha büyük yıldızlarda enerji, CNO (karbon-azot-oksijen) döngüsü ile üretilir.

Temelde iki hidrojen atomunun birleşerek bir Helyum atomu oluşturmasına dayanan Proton-proton reaksiyonu için fazla miktarda enerjiye ihtiyac vardır. Bu enerji ihtiyacı, yıldızın kütleçekimi nedeniyle çekirdek bölgesinde oluşan çok büyük basınç yoluyla karşılanır.

Enerji, yıldızların sadece çekirdek bölgesinde üretilir. Yıldızın hacminin küçük, fakat kütlesinin büyük bölümünü oluşturan, yoğun ve sıkışmış çekirdek bölgesi haricinde enerji üretimi gerçekleşmez.

Güneş benzeri bir yıldızda oluşan çekirdek basıncı çok büyük düzeylere ulaşamadığı ve yeterli basıncın sağlanabildiği alan görece küçük olduğu için, reaksiyon yaklaşık 1 milyar yıl süren oldukca yavas bir süreçte gercekleşir. Küçük yıldızların, ağabeylerine göre çok daha uzun ömürlü olmasının en önemli nedeni, bu reaksiyonun böylesi yavaş gerçekleşmesidir denilebilir.

Yıldızlarda enerjinin oluşumu ile ilgili daha kapsamlı bilgi almak için şu makalelerimize bakabilirsiniz:

Yıldızların oluşumu ve nükleer füzyon

Füzyon ile gerçekleşen temel reaksiyonlar

Nükleosentez ile ağır elementlerin üretilmesi