Dış Uzay Tüm Yazılar

NGC 1316 Gökadası

Bu gördüğünüz, bir uçtan diğer uca 112 bin ışık yılı (1.064.000.000.000.000.000 km) genişliğe sahip olan NGC 1316 eliptik gökadası.

Eliptik gökadalar; çoğunlukla yeni yıldız oluşumu için gerekli olan gaz ve tozdan büyük oranda yoksun, 8-10 milyar yaşındaki yaşlı yıldızlarla dolu dev yapılardır. Bizim galaksimiz Samanyolu, henüz bolca yıldızlararası gaz ve toza, daha milyarlarca yıl boyunca yıldız üretimini sürdürme kapasitesine sahip, NGC 1316 ile benzer büyüklükte bir galaksidir.

Ancak, fotoğrafa baktığınızda sizin de farkettiğiniz gibi, bizden 62 milyon ışık yılı uzaklıktaki bu eliptik galaksi, alışık olmadık biçimde belirgin görülebilen gaz ve toza sahip. Dolayısıyla yaşlı yıldızların arasına katılan yeni ve genç yıldızlar bu gaz bulutları içinde oluşumunu sürdürüyor. Gökbilimcilere göre gökadanın sahip olduğu gaz, yaklaşık 3 milyar yıl önce gaz bakımından zengin komşu bir gökadayı yutması sonucunda bünyesine katılmış olmalı. Böylece eliptik gökada daha da büyürken, yeni yıldız oluşumları için gerekli olan yeterli miktarda gaza da kavuşmuş.

Fotoğraf tahmin edeceğiniz üzere, Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekilmiş ve herkesin rahatlıkla ulaşabildiği Hubble Miras Arşivi‘nde birilerinin gelip işlemesini bekliyordu. Donald P. Waid isimli amatör bir astronom bilime bir nebze katkım olsun diyerek fotoğrafı alıp işlemiş. Donald abimizin kendine ait küçük gözlemevine de buraya tıklayıp bir bakmak istersiniz belki.