Popüler Bilim Tüm Yazılar

“Plazma”ların Yeni Görevi; Mutfaktaki Kötü Kokular!

Hazırlayan: Buşra Özşahin
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail

Günümüzde Plazma teknolojisi, tıp, tekstil, uçak ve otomobil endüstrisi, savunma sanayisi gibi birçok teknoloji alanında, hali hazırda kullanılmaktadır. Şimdi de ESA’nın Uluslararası Uzay İstasyonu’nda finanse ettiği, Soğuk Plazma deneyi ile tasarlanmış bir aletin, plazma teknolojisini kullanarak mutfaklarımızda kötü kokularla mücadelede rol alması gündemde.

Kızgın yağda pişirilen yiyecekler kötü kokulara sebebiyet verebiliyorlar. Bu kokulara, Alman fritöz imalatçısı Blümchen, 2001 yılından beri Uluslararası Uzay İstasyon’unda yapılan plazma deneylerine dayanarak farklı bir yaklaşım deniyor.

Temelde Plazmalar, sıcak plazma ve soğuk plazma olarak iki gruba ayrılabiliriler. Sıcak plazmalara verilebilecek en tipik doğal plazma örneği, yıldızlardır. Doğada bazı örnekleri olan ve laboratuvar ortamında yapay üretilebilen, oda sıcaklığına yakın sıcaklıklardaki plazmalar ise, Soğuk Plazmalara örnektirler.

Plazma

Uluslararası Uzay İstasyonu’ndaki plazma deney düzeneği.

Bahsi geçen deneydeki soğuk plazmanın, son derece etkili bir bakteri öldürücü ve mantar, virüs ve sporlarla mücadele edebilir olduğu kanıtlanmış halde. Bu plazmaların üretilmesi elektronlar kullanılarak üretilen soğuk plazma yöntemleri, patentine sahip Almanya’daki Max Planck Uzayüstü Fizik Enstitüsü‘nde geliştirildi.

Aletin önşarj kısmının videosu:

Böylece, ESA’dan bir hibe, bilgiyi Dünya’daki pratik uygulamalara dönüştürmeye yardımcı oldu. 2013’ten beri soğuk plazmayı tıbbi ve hijyen sorunlarına ve su arıtımına uygulayan Terraplasma şirketinin CEO’su, Max Planck Enstitüsünden Prof. Gregor Morfill* olunca, Morfill’in uzmanlığı Terrapasmanın tecrübesi ile birleşti ve endüstriyel ocak davlumbazları için daha iyi bir cevap arayışında olan bu teknolojiyi Blümchen’a sunuldu.

Soğuk plazmanın kötü kokularla mücadele videosu:

(*) https://www.imprs-astro.mpg.de/content/prof-dr-gregor-morfill

Buşra Özşahin

Kaynak: http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Engineering_Technology/TTP2/Cold_plasma_freshens_up_French_fries

Buşra Özşahin

İstanbul Üniversitesi Astronomi bölümü mezunu. Darüşşafaka Eğitim Kurumları Fatin Gökmen Planeteryumu ve Gözlemevi Sorumlusu ve astronom olarak görev yapıyor.